Skip to main content

tragedi PUASA pertama!!!


hari dah masuk hari yg ke 3 umat islam berpuasa....baru harini jugak aku dapat bersihkan sawang2 kat "HOME" akuni...mmg saat akhirni aku sangat malas...nak on9 FACEBOOk pun takde mood aperlagi nak story-mory kat "HOME"akuni....so,banyak menda yg berlaku sebelum puasa+hari pertama & hari ke dua puasa terpaksa diperam menjadi PEKASAM dulu....hehehe....sorry ye gojes2 sekalian....okylah kat sini aku nak amik peluang ucap SELAMAT BERPUASA PADA UOALL...buatlah sebanyak yg mungkin amalan pada bulan yg mulia ni ek...target aku pada bulan poserni...selain menunaikan kewajipan sebagai org islam aku juga nak amik peluang pada bulan poser ni kuruskan bada...hehehehe..walaupun aku tahu target akutu takkkan tercapai sebabnyer bila time berbuka makanan atas meja ngalahkan org yg tak makan setahun.hahhahaha...sampaikan tiap kali balik dari bazar ramadhan mesti MR KAMPUT akan cakap ngan aku "AWK NI NAK MKN KE NAK BUNUH DIRI"hehehe...sebabnyer terkejut tgk betapa banyaknyer makanan yg aku beli.hehehehe....

em...puasa yg pertama ader 1 tragedi terjadi tahu.. .yg pertama dekat jambatan nak ke rumah aku ader exciden...sangat2lah kesian sebab yg exciden tu org islam yg tak lama nak berbuka puasa..aku tak tgk kejadian tu tapi mengikut kata NANA..mmg teruk coz 2 ambulans datang dan org yg terlibat dengan kemalangan terbaring di jalanraya  berlumuran darah..sangat2 kesian... tragedi yg ke 2 plak kalo di pikir2 balik lawakpun ader..tapi bila mengakibatkan dan terkena pada org yg aku sayang...so,risau tu mmglah sangat2....nak tahu aper yg terjadi masa puasa pertama tak????BUAH HATI aku tu..saper lagikan DAYYAN lah..dah masukkan kacang dalam hidung dia...patutlah 1 haritu aku dok ingat dia jer....rupanya dia nak buat eksperimen kat hidung dia..dgn memasukkan kacang dlm hidung.hehehehe....aku dapat tahupun melalui msg dari mummy DAYYAn...waktu tu tak tahu nak cakap apeerlah...risau..time tu plak aku ngan MR KAMPUT otw ke seksyen 13 sebab nak anta my kazen MINAH SENGET tu balik pas berbuka puasa diumh aku...tapikan yg tak bestnye aku tak berkesempatan nak jenguk BUAH HATI AKU tu kat wad....mula2 dapat msg dapat tahu AYYAn di DEMC..aku plan nak tgk dia..tapi time tu mummy dia cakap dia nak operation dan dipengsankan...so kena tgk pagilah....so tukar plan nak tgk DAYYAn petang pas balik keje last2 dapat tahu dia dah kuar wad....so,tak dapatlah aku jenguk dayyan kat wad...sorry ye sayang teacher tak dapat tgk AYYAN......kat bawah ni pic ayyan semasa di hospital ihsan  dari mummy ayyan...jom kita tengok ramai.....
.
.
.
.
.
.
.
.

.....sangat suka ddk wad ye....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.....nak msk operation theater aksi muka cuak...hehe..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

akhirnya,nilah bhn bukti kcg yg dimskkan ayyan ke dlm hidung


AYYAN yg tersayang pasni jangan buat mcmni lagi ek...jangan notty...mummy susah hati,papa susah hati & teacherpun susah hati kalo aper2  jadi pada AYYAN...tak payah dah nak buat eksperimen mcm ni lagi....BAHAYA tau.....AYYAN kan good boy,so jangan buat mcm ni lagi ye sayang....makan ikut mulut ek...(teringat plak dlm fb mummy ayyan yg ayyan penah ckp dia takde mulut bila mummy dia nak suaplan dia makan hehhe)nanti hidung AYYAn yg mancung tu jadi kembang mcm NENEK su..(sbb nenek su pun dulu mcm ayyan sumbat kertas dlm hidung kena korek ngan doktor tgk hidung dia skang mcm jambu air hahaha)ingat ye sayang...makan kacang dengan mulut bukan hidung....kalo ayyan tak notty lagi teacher bagi hadiah nanti...(ish!!mcmlah AYYAn pandai baca ape yg aku tulis nikan)....alhamdulilah....AYYAn selamat....harappasni dia sentiasa sihat...membesar bagai JUARA..aminnnn

Comments

Popular posts from this blog

kelebihan surah yassin ayat 9.

ASSALAMUALAIKUM Hari ni mommy nak share surah yang mommy selalu bacakan untuk hero-hero mommy sebelum tido dan semasa berada didalam kereta.Memang mommy akan bacakan semenjak Aisy baby lagi dan sampailah sekarang Aisy dah nak masuk 5 tahun usianya masih mommy amalkan untuk anak-anak mommy.Kadang-kadang Aisy tolong ingatkan"mommy,belum baca doalah"....almaklumlah faktor usia yang dah makin meningkat so,penyakit lupa tu selalu je datang melekat di dalam diri mommy ni kan...ok dekat bawah ni mommy kongsikan ayat-ayat pendek yang mommy baca untuk anak-anak syurga mommy Aisy dan Arryan manalah tau ada yang tak tau kebaikan nya boleh di amalkan selepas inikan..  Sebelum tido mommy akan bacakan ayat kursi,surah al fatehah,doa tidur dan ayat dari surah yassin ayat 9 untuk aisy dan arryan. Bila berada didalam kereta selain ayat kursi dan doa naik kenderaan mommy juga akan bacakan ayat 9 dari surah yassin ini...mari kita tengok kebaikan ayat ini ye!! BISMILLAH HIROHM

TAK MAU roti john LAGI!!

ASSALAMUALAIKUM... makan apa harini....masak atau beli tersedia di kedai jer??mummy...em...still berada dalam mood 48 kg lagi...harini mummy berjaya control nafsu makan mummy ni..alhamdulilah....taikan tu bila tengahari smpai petangjer..naik ke malam sblm pkl 7...mummy dah bedal ROTI JOHN...lepas kekenyangan membedal roti john barulah rasa bersalah kat perut & terpikir nak tengok kandungan kalori yang ada dalam roti john....nak tau berapa????adesss!!!1 hidangan roti john=570 kalori & 27 gram lemak..mak aih tingginyalah!!!dahlah mummy hanya perlukan 1600 kalori jer utk 1 hari..yelah sebab terlalu rajin bersenamkan tulah padahnya..uwaaaaa....TAKNAK MAKAN ROTI JOHN  lagi..PUNAH DIET MUMMY HARINILAH...jom kira kalori makanan mummy harini ye.... sarapan:jusmate 5 sahaja lunch : salad+telur 1biji+ayam bakar sedikit(bahagian isi )+air kos0ng=110+102(212 kalori) dinner(sblm pkl 8 mlm)rotijohn+sate 3 cucuk+air kosong=(675 kalori) senaman:sit up 30x+skipping 30x(akan terus berusaha

jumlah kalori dalam makanan

ASSALAMUALAIKUM.... HARini mummmy nak share jumlah kalori yang terdapat didalam makanan harian kat malaysiani..makanan yang sokmo-sokmo kita nampak dan makan...disebabkan mummy berada dalam mode 48 kg minngu ni,banyak ilmu tentang pemakanan yang seimbang dan sihat mummy dok baca dan geoogle kat intenet...jumlah 2,3 blog yang menarik perhatian mummy..darkbatman.com & sususejat .com..banyak ilmu pemakanan ada kat sini tau....jom harini kita kira jumlah kalori yang kita amik harini.... Kategori:Kuih Muih 1. Kasui berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori 2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori 3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori 4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori 5. Popia goreng (satu) = 130 kalori 6. Popia basah (satu) = 95 kalori 7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori Kategori: Lauk Pauk 1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori 2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori 3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori 4. Ikan senangin masam manis