Skip to main content

pencarian SUSU yang berakhir..TERIMA KASIH BABAH!!!

 

alhamdulilah..setelah sekian lama mencari..akhirnya pencarian BABAH berakhir jugak..harini masuk hari yang ke 3 mummy minum susu setiap pagi & malam tanpa ader sebarang masalah...kalo sebelum ni mummy mmg anti gile ngan susu(ape je yang buat dr susu mummy tak boleh makan)tapi harini dan untuk selamanya insyaallah tidak lagi..mummy dah jumpa susu yang banyak khasiat & kebaikannya untuk mummy& baby mummy ni...insyaallah mulai besok mummy akan paksa untuk babah minum plak..biar kita sekeluarga dapat kebaikannya bersama...sebab harini mummy dah tahupun kebaikan yang ada pada susu SOYA ORGANIK MILELIA ni...nilah kalo kita rajin bertanya & membaca semua yang kita tak tahu akan jadi mudah & kita tahu...mmg sejak mummy prenen ni mummy rajin membaca lebih lagi kalo bab mengenai BABY...mummy nak anak mummy ni sihat dan terima zat yang secukupnya semasa mengandung lagi...TERIMA KASIH BUAT SUAMI MUMMY tercinta sebab dah belikan mummy susu soya organik ni..love u my dear.muahhh..muahh...dekat bawah ni mummy share kebaikan susu SOYA ORGANIK MILELIA untuk diri mummy sendiri & untuk kawan2 mummy yg nasib sama dgn mummy ANTI SEMUA SUSU..hehe



SUSU SOYA ORGANIK MILELIA

NILAI NUTRIEN KACANG SOYA

  • kacang soya dikenali jugak sebagai THE GREEN MILK(susu hijau)dinegara-negara eropah
  • menjadi makanan popular didunia kerana mempunyai nilai nutrien yang tinggi.
  • beberapa kajian menunjukkan mempunyai khasiat yang besar utk menyembuhkan pelbagai penyakit
  • kacang soya mengandungi  38% protein,18% lemak(POLYUNSATURATED FATTY ACID)15% kabohidrat,15% serat  diet kacang soya,soya lesitin,vitamin & mineral.
  • mengandungi phytonurtient seperti isoflavones,phytoesterols & saponin.

PERBEZAAN SUSU LEMBU & KACANG SOYA

SUSU LEMBU
  1. mengandungi kolestrol
  2. mengadungi protein yg lbh rendah berbanding telur,daging,ikan & keju
  3. protein haiwan
  4. dianggap mempunyai kalsium yang mencukupi.dapat membekalkan kalsium tetapi tidak dapat mencegah kehilangan kalsium @ memberi perlindungan yang cukup untuk mencegah osteoporosis.
  5. sesuai untuk kanak2 dan bayi
  6. tidak mengandungi isoflavon
  7. tidak mengandungi fitoestrogen
  8. tidak mengandungi lesitin
  9. tidak mengandungi saponin
KACANG SOYA
  1. tidak mengandungi kolesterol
  2. 11 kali lebih kandungan protein,3 kali lebih dr telur 11/2 lebih dari keju
  3. protein tumbuhan
  4. mengandungi 3kali lebih kalsium yang berlebihan.memberikan lebih banyak kalsium,& pada masa yang sama mengekalkan kandungan kalsium dlm badan bagi mencegah osteoprosis.
  5. sesuai untuk kanak2 dan bayi juga mereka yang alergik dengan susu lembu.
  6. kaya dengan isoflavon
  7. kaya dengan fitoestrogen
  8. kaya dengan lesitin
  9. kaya dengan saponin 

KELEBIHAN SUSU SOYA ORGANIK MILELIA
di hasilkan dari ladang yang subur dengan Iklim Yang Sesuai, kawasan penanaman jauh dari pencemaran dan kawasan industri. (Hadlaju kenderaan yang dibenarkan di dalam kawasan penanaman hanya 30km/j). 
  •  Proses penanaman juga tidak menggunakan bahan Kimia dan hanya menggunakan cacing sebagai baja dan kumbang “ladybird” sebagai agen pendebungaan.
  •  dihasilkan dari kacang soya berkualiti tinggi yang berwarna kuning keemasan, berbentuk bulat dengan berat 100 biji di antara 22-24 gram 
  • Mengandungi gizi yang dapat mencegah dan menyembuhkan berbagai penyakit
  • Berfungsi untuk mengurangi Kadar Kolestrol, mengurangi Kadar Gula, mencegah Osteoporosis(penyakit tulang rapuh), mencegah Kanser, mengurangkan berat badan, Stroke dan mengurangi gejala monopaus.
  •  Setiap 100 gram dari Melilea Instant Soya Bean Powder mengandung 432 kalori. 

APA ITU ISOFLAVON
  1. Protein dalam kacang soya mengandungi isoflavon yang dapat mengurangkan kadar kolesterol dalam tubuh, khususnya oxidation of Low Destiny Lecithin (Kolesterol Jahat)
  2. mencegah pengumpalan dan pertumbuhan sel yang membentuk Infraksi Myocardia
  3. mengurangkan risiko stroke dan penyakit Kardiovaskular.
  4. Isoflavones dengan struktur kimia yang mirip dengan estrogen berperanan penting dalam proses penyembuhan untuk mengembalikan hormon yang hilang, khususnya mengurangkan gejala menopaus seperti berpeluh pada waktu malam. Survey membuktikan bahwa 40-50 grm isoflavones yang masuk ke dalam tubuh kita setiap hari akan digunakan sebagai untuk tujuan Hormone Replacement Therapy (HRT), (Terapi yang sangat terkenal yang digunakan oleh wanita Amerika untuk mengatasi gejala menopaus.
KACANG SOYA YANG KAYA DENGAN MINERAL
Kacang soya yang di gunakan adalah kaya dengan mineral seperti kalsium, magnesium, zat besi, kalium, fosforus, dan selenium. Kalsium adalah mineral yang sangat penting kerana ianya dapat membantu meningkatkan kepadatan tulang, kekuatan tulang dan juga dapat mencegah osteoporosis. Ada berbagai macam makanan yang mengandung kalsium, tetapi kacang soya mengandungi lebih methione berbanding dengan makanan lain. Methione adalah sejenis asam amino yang dapat menghindari kehilangan banyak kalsium dalam tubuh. Kacang soya mengandungi Selenium (sejenis antioxidant) yang membantu sel tubuh kita mencegah pembentukan sel tumor.

MENGURANGKAN KADAR KOLESTROL DAN MEMBANTU MENGURANGKAN BERAT BADAN
  • Nutrisi yang terkandung dalam soya dapat meningkatkan metabolisme kita. Oleh itu kolestrol dapat dikurangkan dengan cara penggunaan minyak dan lemak dalam tubuh kita. 
  •  Metabolisme yang tinggi dapat membantu badan mengurangkan kadar gula dalam badan dan sekaligus mencegah gula bertukar menjadi timbunan lemak. Kadar gula yang terjaga dengan baik juga dapat menstabilkan kadar insulin dilevel yang sepatutnya. Hal ini memberi anda rasa “Kenyang” sekaligus juga mengurangkan fenomena “Sugar Craving(ketagihan gula)
LESITIN SOYA
  • Lesitin soya tidak mengandungi kolesterol
  • Ia dapat mempertingkatkan fungsi sel-sel otak serta mencegah penyakit Alzheimer (nyanyuk)
APA ITU ASID AMINO?
  • Asid amino adalah bahagian terkecil dalam protein. Ada 24 asid amino yang terhasil secara semulajadi, 8 diantaranya tidak dapat di hasilkan oleh tubuh manusia melalui anabolisme. 
  • Asid amino memiliki fungsi sebagai berikut :
- Membantu untuk menghasilkan protein (RNA & DNA)
- Memperbaiki Sel
- Anabolisme antibodi untuk mencegah bakteri dan virus
- Bahan asas yang penting untuk enzim dan sistem hormon
- Asid Amino menghasilkan persediaan oksigen untuk aktiviti otot

sumber info:BE THE BEST WITH MILILEA ORGANIK BLOG
                     TERIMA KASIH UTK INFO YG SGT BERGUNA NI..


Comments

Popular posts from this blog

kelebihan surah yassin ayat 9.

ASSALAMUALAIKUM Hari ni mommy nak share surah yang mommy selalu bacakan untuk hero-hero mommy sebelum tido dan semasa berada didalam kereta.Memang mommy akan bacakan semenjak Aisy baby lagi dan sampailah sekarang Aisy dah nak masuk 5 tahun usianya masih mommy amalkan untuk anak-anak mommy.Kadang-kadang Aisy tolong ingatkan"mommy,belum baca doalah"....almaklumlah faktor usia yang dah makin meningkat so,penyakit lupa tu selalu je datang melekat di dalam diri mommy ni kan...ok dekat bawah ni mommy kongsikan ayat-ayat pendek yang mommy baca untuk anak-anak syurga mommy Aisy dan Arryan manalah tau ada yang tak tau kebaikan nya boleh di amalkan selepas inikan..  Sebelum tido mommy akan bacakan ayat kursi,surah al fatehah,doa tidur dan ayat dari surah yassin ayat 9 untuk aisy dan arryan. Bila berada didalam kereta selain ayat kursi dan doa naik kenderaan mommy juga akan bacakan ayat 9 dari surah yassin ini...mari kita tengok kebaikan ayat ini ye!! BISMILLAH HIROHM

TAK MAU roti john LAGI!!

ASSALAMUALAIKUM... makan apa harini....masak atau beli tersedia di kedai jer??mummy...em...still berada dalam mood 48 kg lagi...harini mummy berjaya control nafsu makan mummy ni..alhamdulilah....taikan tu bila tengahari smpai petangjer..naik ke malam sblm pkl 7...mummy dah bedal ROTI JOHN...lepas kekenyangan membedal roti john barulah rasa bersalah kat perut & terpikir nak tengok kandungan kalori yang ada dalam roti john....nak tau berapa????adesss!!!1 hidangan roti john=570 kalori & 27 gram lemak..mak aih tingginyalah!!!dahlah mummy hanya perlukan 1600 kalori jer utk 1 hari..yelah sebab terlalu rajin bersenamkan tulah padahnya..uwaaaaa....TAKNAK MAKAN ROTI JOHN  lagi..PUNAH DIET MUMMY HARINILAH...jom kira kalori makanan mummy harini ye.... sarapan:jusmate 5 sahaja lunch : salad+telur 1biji+ayam bakar sedikit(bahagian isi )+air kos0ng=110+102(212 kalori) dinner(sblm pkl 8 mlm)rotijohn+sate 3 cucuk+air kosong=(675 kalori) senaman:sit up 30x+skipping 30x(akan terus berusaha

jumlah kalori dalam makanan

ASSALAMUALAIKUM.... HARini mummmy nak share jumlah kalori yang terdapat didalam makanan harian kat malaysiani..makanan yang sokmo-sokmo kita nampak dan makan...disebabkan mummy berada dalam mode 48 kg minngu ni,banyak ilmu tentang pemakanan yang seimbang dan sihat mummy dok baca dan geoogle kat intenet...jumlah 2,3 blog yang menarik perhatian mummy..darkbatman.com & sususejat .com..banyak ilmu pemakanan ada kat sini tau....jom harini kita kira jumlah kalori yang kita amik harini.... Kategori:Kuih Muih 1. Kasui berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori 2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori 3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori 4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori 5. Popia goreng (satu) = 130 kalori 6. Popia basah (satu) = 95 kalori 7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori Kategori: Lauk Pauk 1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori 2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori 3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori 4. Ikan senangin masam manis