JellyPages.com

Wednesday, May 23, 2012

CUcur nasi!!

ASSALAMUALAIKUM..

kalo makanan yang tak habis rasa sayang dan terharujer nak buangkan...dulu memang tak ada perasaan pun kalo makanan tu tak abis...biarkan jelah tinggal @ rezeki si TONG SAMPAH...(zaman muda-mudalah)tapi skang kan sejak dah bekerje...dah rasa susahnya nak cari duit..lebih-lebih dah selamat dengan berjayanya jadi seorang isteri dan mummy ni..memang sungguh tak sanggup nak buang makanan yang tak habis tu ke dalam incik tong sampah...

semalam menu mummy ngan babah aisy nur rayyan untuk dinner CUCUR NASi...mummy over giler masak bubur aisy untuk bawak bekal ke umh nenek bs aisy...balik umah lepas bagi makan aisy tengok still ader baki dan banyak lagi...tanya babah aisy..nak makan lempeng tak...tapi mr kamput mummy tu memang tak suka lempeng so mummy buatlah cucur nasi bubur aisy tu untuk makan malam kami berdua....mula-mula risau gak takut tak menjadi..alhamdulilah jadi macam cucur biasa dan yang paling penting sedaaappp dan juri tetap mummy telah mintak nak makan cucur macam tu lagi nanti..hehehe....apa lagi jom tengok menu menggelakkan pembaziran dari mummy..


CUCUR NASI..YUMMY!!




BAHAN-BAHAN

BUBUR NASI ANAK YG TAK HABIS
LADA PUTIH@LADA HITAM
JAGUNG
DAUN SUP
BAWANG MERAH
GARAM
TEPUNG JAGUNG(TEPUNG GANDUMPUN BOLEH)
TELUR 1 BIJI..
MINYAK UTK MENGGORENG


CARA-CARA MASAK

CAMPURKAN BUBUR NASI,BAWANG YANG DIHIRIS HALUS,DAUN SUP,JAGUNG DAN TEPUNG..

GAUL SMPAI SEBATI (MACAM NAK BUAT CUCUR BIASA TU JER)

PECAHKAN TELUR DI ADUNAN...

PANASKAN MINYAK DALAM KUALI DAN BOLEHLAH DIGORENG SMPAI MASAK


SEDAP...MAKAN NGAN SOS CILI SAMBIL LAYAN BBTV..UHHH!!! nasiblah kan selagi aisy nur rayyan tak tido kenalah layan babtv jer...

*memang sangat sesuai untuk ibu-ibu yang nak jimatkan masa dan tenaga macam mummy ni.aka pemalas nak masak.hahahaa

sekian

No comments:

Post a Comment

luv u comment