JellyPages.com

Monday, November 19, 2012

Kek lapis pandan kukus Aisy

Assalamualaikum

Disebabkan mummy terlebih rajin buat kek lapis so mummy kenalah buatkan Aisy punya gak kek kan...takkan mummy ngan babah makan sedap anak teruna makan roti telurjer mana adil hehehehe

Aisy punya sama jugak kek lapis yang dikukus almaklumlah mummyni pemalas yang tersangat Kalo gunakan oven leceh nak mengelap nak kemas lepas masak bila Guna kukus senang, jimat masa Dan tenaga selepas masaktu tak payah nak mengelap sangatkan...lgpun lebih lembut Kalo buat kek kukusni....senang Aisy nak makan...bagus punya alasan kan terbaik hahahahaha

Jom tengok resepi kek lapis aisyni...kesian Aisy punyer Guna daunpandanjer takde warna warni McM kek mummy ngan babah :)

Bahan-bahan


1 biji telur
1 buku Unsalted butter nak letak minyak jagung pun ok
2 sudu madu nak letak purée kurma pun bleh
2 cawan tepung gandum

5 sb susu fm,susu Ibu
3 helai Daun pndan di kisar ditapis amik air jer

cara:
1. cara sama seperti buat kek2 lain..mula2 putarkan mentega dan madu hingga putih.
2. masukkan telur putar lagi hingga kembang.
3. masukkan tepung gandum yang telah diayak 2x,
4-masukkan susu fm or susu Ibu
5. bila semua dah sebati, bahagikan adunan kepada 2 bahagian. satu adunan biarkan warna asal. satu adunan lagi letaklah daun pndan dikisar td.
6.pastu tuangkan sedikit adunan hijau dulu ke dalam acuan yang disukai.taburkan ats dgn kismis
7. kukus dalam 10-15 minit.
8.tuangkan pula semua adunan Warna asal ke dalam acuan...kukus dalam 10-15 minit juga.
9. akhir sekali tuangkan baki warna hijau tadi , taburkan kismis Atasnya kukus la selama 1 jam...



sekian

No comments:

Post a Comment

luv u comment