Skip to main content

clever boy mummy!!!

ASSALAMUALAIKUM..

lagi 4 hari genaplah umur anak teruna mummy 1 tahun  7 bulan....alhamdulilah aisy membesar dengan sihat,bijak,debab walaupun agak lasak sikit teruna mummyni....kadang-kadang smpai tak terkawal dibuatnya...tapi bab kata orang tua-tua budak kalo lasak,tak diam tu tandanya dia seorang yang bijak...alhamdulilah ciri-ciri bijak tu memang ada pada aisy....bukan kes nak puji melambung anak sendiri tau..tapi memang mummy tengok aisyni jenis yang cepat faham kalo kita cakap dan bagitau sesuatau pada dia walaupun dia belum tahu dan pandai becakap..
aisy dah boleh membantu meringakan penatmummy....dah boleh tolong mummy amik bantal kalo mummy nak kemas katil,tak payah disuruh nampakjer mummy ke bilik kemas katil aisy dengan sendirinya akan datang dan bagi mummy bantal-bantal yang ada untuk mummy kemaskan.bila nak mandi pandai sangat letak baju kotor dalam bakul sendiri,lepas makan angkat pinggan atau cawan ke sinki,susu atau air yang tumpah ke lantai dia akan lap sendiri..walaupun apa yang aisy lakukan ni tak delah bersih atau sempurna tapi mummy bangga bila di usia belum 2 tahun aisy dah boleh lakukan sendiri...
memang mummy ajar aisy bila aisy genap 1tahun...lagipun mummy percaya peringkat umur macam aisynilah senang untuk dibentuk dan diajar...otak kanak-kanak ni masih fresh...apa yang kita ajar senang diikuti dan buat...kalo nampak gambar lion ,tiger komfem aisy akan sebut aummm....aumm...
jadi untuk melahirkan anak yang bijak pandai kenalah bersabar dengan kecergasan anak tu yer....motivasi untuk diri sendiri supaya jadi mummy yang lebih sabar buat aisy...taknak marah-marah aisy lagi....kadang-kadang suara mummyni mengalahkan petir kuatnya kalo aisy buat salah....kesabaran yang kuat perlu ada dalam diri seorang ibu,...bab kata tokmak aisylah....aisy mummy sangat sayangkan aisy wahai anak mummy jadilah manusia yang berguna dunia akhirat ye sayang!!!aminnn
aisy yg dah pandai kemaskan makanan yg tumpah dilantai...maybe sebab takut suara mummy yang macam singa betina ni kot..hehehhehe

Comments

Popular posts from this blog

kelebihan surah yassin ayat 9.

ASSALAMUALAIKUM
Hari ni mommy nak share surah yang mommy selalu bacakan untuk hero-hero mommy sebelum tido dan semasa berada didalam kereta.Memang mommy akan bacakan semenjak Aisy baby lagi dan sampailah sekarang Aisy dah nak masuk 5 tahun usianya masih mommy amalkan untuk anak-anak mommy.Kadang-kadang Aisy tolong ingatkan"mommy,belum baca doalah"....almaklumlah faktor usia yang dah makin meningkat so,penyakit lupa tu selalu je datang melekat di dalam diri mommy ni kan...ok dekat bawah ni mommy kongsikan ayat-ayat pendek yang mommy baca untuk anak-anak syurga mommy Aisy dan Arryan manalah tau ada yang tak tau kebaikan nya boleh di amalkan selepas inikan..
 Sebelum tido mommy akan bacakan ayat kursi,surah al fatehah,doa tidur dan ayat dari surah yassin ayat 9 untuk aisy dan arryan. Bila berada didalam kereta selain ayat kursi dan doa naik kenderaan mommy juga akan bacakan ayat 9 dari surah yassin ini...mari kita tengok kebaikan ayat ini ye!!



BISMILLAH HIROHMANIROH HIM....




&quo…

jumlah kalori dalam makanan

ASSALAMUALAIKUM....
HARini mummmy nak share jumlah kalori yang terdapat didalam makanan harian kat malaysiani..makanan yang sokmo-sokmo kita nampak dan makan...disebabkan mummy berada dalam mode 48 kg minngu ni,banyak ilmu tentang pemakanan yang seimbang dan sihat mummy dok baca dan geoogle kat intenet...jumlah 2,3 blog yang menarik perhatian mummy..darkbatman.com & sususejat .com..banyak ilmu pemakanan ada kat sini tau....jom harini kita kira jumlah kalori yang kita amik harini....

Kategori:Kuih Muih 1. Kasui berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori
2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori
3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori
4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori
5. Popia goreng (satu) = 130 kalori
6. Popia basah (satu) = 95 kalori
7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori Kategori: Lauk Pauk 1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori
2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori
3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori
4. Ikan senangin masam manis berkuah (sepoton…

KELEBIHAN DOA NABI YUNUS

ASSALAMUALAIKUM.

harini mommy nak share doa NABI YUNUS yang mommy amalkan bersama-sama dua hero kesayangan mommy AISY & RAFAEL. mula -mula mommy amalkan masa mengandungkan abang Aisy,setiap hari baca untuk allah permudahkan urusan melahiran abang aisy.sampailah dalam bilik bersalin pun mommy amalkan..lepas abang aisy selamat dilahirkan dah jadi terbiasa pulak baca doa ni setiap hari lepas solat.sekarang alhamdulilah dah jadi rutin harian dan mommy amalkan bersama-sama anak soleh mommy aisy & rafael.

setiap kali nak keluar dalam kereta mommy akan bacakan juga untuk anak-anak soleh mommy..semoga allah permudahkan urusan mommy,babah sewaktu ditempat bekerja dan allah swt permudahkan urusan abang aisy & rafael di sekolah.

okies mari kita baca kelebihan doa nabi yunus ini ye!!

Fadhilat doa/tasbih Nabi Yunus a.s.  semasa terperangkap di dalam perut Ikan Nun.
Sabda Rasulullah SAW maksudnya : “Barangsiapa mempunyai apa-apa hajat, hendaklah ia berwuduk, kemudian sujud kepada Allah, s…