Skip to main content

kenapa susah nak kurus!!!

ASSALAMUALAIKUM...
 
makan apa malam ni???sejak 2 menjakni asyik dok cite pasal makan ngan diet jer kan..almaklumlah mood 48 kg mummy masih menebal lagi..harini dah 2 hb 2...bolehker turun balik badan yang dah gedempolni yer.!!!kalo online jer skang mesti mummy dok godek pasal diet,makanan seimbang dan senaman..terlampau!!!semnagat waja nak kurus ni...harini mummy terbaca tentang kenapa susah sangat nak turunkan berat..memang sangat berguna sebab ni yang mummy rasakan skangni..diet bagai nak rak,badan makin gedempol...jom kita baca dan duduk diam-diam sambil berfikir ok!!!mummy dapat info yang sangat berguna ni di blog http://www.dianarashid.com(best giler blogni lebih2 pasal maisara yg comel tu)
.


1. Mengharapkan Hasil yang Tidak Realistik
seminggu sekali makan makanan segera..bersenam seminggu 3 kali.lepas tu berangan nak turunkan berat badan seminggu 2 kilo.mana la nak boleh tercapai..tinggi sangat sasaran nya.bila tak capai sasaran mula la putus asa..

2. Tidak Memeriksa kandungan Kalori
soal kalori perlu la kita ambik kira.apa yang perlu dilebihkan dan apa yang perlu dikurangkan.sebab itu bila nak diet kena belajar.kena ada ilmu.diet bukan bermakna kena berlapar saja..

3. Tidak atau kurang bersenam
kawal pemakanan saja tak kan buat kita kurus.kena bersenam jugak.tak de orang yang punya bentuk badan menawan dengan hanya berlapar.kena bersenam untuk membina otot2 dan membakar lemak.

4. Mengikuti diet untuk sesetengah jenis makanan saja
sekarang ni macam2 jenis diet ada..diet protein la..diet karbohidrat la.kan??selalunya diet yang macam ni memang mendadak turun berat badan tapi mendadak jugak la naik berat badan kita bila kita mula mengambil makanan yang sebelum ini kita elak kan.aku dah cuba yang ni..tak makan nasik memang turun berat.tapi sampai bila tak nak makan nasik??bila makan badan jadi bulat.

5. Tidur Tidak Nyenyak
kurang tidur memang boleh menyebabkan berat badan naik.bila kita tak tidur masa kita lebih banyak diisi dengan makan.badan pun tak de tenaga.bila tak de tenaga kita malas nak buat aktiviti2 yang lasak dan berat.lemak pun jadi makin tebal..(tidur perlu antara 7-8 jam sehari)

6. Terlalu Banyak pengambilan Garam
garam yang berlebihan membuat tubuh menahan air. ini akan buat perut kita nampak buncit. Sebab itu, kurangkan makanan yang banyak mengandungi garam, salah satunya makanan segera.

em....patutlah badan tak turun-turun..dah dietpun salah...lepasni cuba tuntut ilmu sedalam-dalam nya ye mummy..uhh!!!mcmnelah nak capai sasaran 48 kg ni...aiyakk....


Comments

Popular posts from this blog

kelebihan surah yassin ayat 9.

ASSALAMUALAIKUM Hari ni mommy nak share surah yang mommy selalu bacakan untuk hero-hero mommy sebelum tido dan semasa berada didalam kereta.Memang mommy akan bacakan semenjak Aisy baby lagi dan sampailah sekarang Aisy dah nak masuk 5 tahun usianya masih mommy amalkan untuk anak-anak mommy.Kadang-kadang Aisy tolong ingatkan"mommy,belum baca doalah"....almaklumlah faktor usia yang dah makin meningkat so,penyakit lupa tu selalu je datang melekat di dalam diri mommy ni kan...ok dekat bawah ni mommy kongsikan ayat-ayat pendek yang mommy baca untuk anak-anak syurga mommy Aisy dan Arryan manalah tau ada yang tak tau kebaikan nya boleh di amalkan selepas inikan..  Sebelum tido mommy akan bacakan ayat kursi,surah al fatehah,doa tidur dan ayat dari surah yassin ayat 9 untuk aisy dan arryan. Bila berada didalam kereta selain ayat kursi dan doa naik kenderaan mommy juga akan bacakan ayat 9 dari surah yassin ini...mari kita tengok kebaikan ayat ini ye!! BISMILLAH HIROHM

TAK MAU roti john LAGI!!

ASSALAMUALAIKUM... makan apa harini....masak atau beli tersedia di kedai jer??mummy...em...still berada dalam mood 48 kg lagi...harini mummy berjaya control nafsu makan mummy ni..alhamdulilah....taikan tu bila tengahari smpai petangjer..naik ke malam sblm pkl 7...mummy dah bedal ROTI JOHN...lepas kekenyangan membedal roti john barulah rasa bersalah kat perut & terpikir nak tengok kandungan kalori yang ada dalam roti john....nak tau berapa????adesss!!!1 hidangan roti john=570 kalori & 27 gram lemak..mak aih tingginyalah!!!dahlah mummy hanya perlukan 1600 kalori jer utk 1 hari..yelah sebab terlalu rajin bersenamkan tulah padahnya..uwaaaaa....TAKNAK MAKAN ROTI JOHN  lagi..PUNAH DIET MUMMY HARINILAH...jom kira kalori makanan mummy harini ye.... sarapan:jusmate 5 sahaja lunch : salad+telur 1biji+ayam bakar sedikit(bahagian isi )+air kos0ng=110+102(212 kalori) dinner(sblm pkl 8 mlm)rotijohn+sate 3 cucuk+air kosong=(675 kalori) senaman:sit up 30x+skipping 30x(akan terus berusaha

jumlah kalori dalam makanan

ASSALAMUALAIKUM.... HARini mummmy nak share jumlah kalori yang terdapat didalam makanan harian kat malaysiani..makanan yang sokmo-sokmo kita nampak dan makan...disebabkan mummy berada dalam mode 48 kg minngu ni,banyak ilmu tentang pemakanan yang seimbang dan sihat mummy dok baca dan geoogle kat intenet...jumlah 2,3 blog yang menarik perhatian mummy..darkbatman.com & sususejat .com..banyak ilmu pemakanan ada kat sini tau....jom harini kita kira jumlah kalori yang kita amik harini.... Kategori:Kuih Muih 1. Kasui berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori 2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori 3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori 4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori 5. Popia goreng (satu) = 130 kalori 6. Popia basah (satu) = 95 kalori 7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori Kategori: Lauk Pauk 1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori 2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori 3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori 4. Ikan senangin masam manis