Skip to main content

salmon sup WITh pumpkin & brokoli..

ASSALAMUALAIKUM...

buat AISY NUR RAYYAN KESAYANGAN mummy...mummy tahu kesayangan aisy BABAh tapi aisy tetap kesayangan mummy sepEnuh jiwa...

harini mummy cuti,niat hati naklah masak special sikit untuk AISY NUR RAYYAN bekpes pagini...mummy buatkan aisy LASSI MANGGO....yogurt+mangga..sangat-sangatlah sedap....penuh semangat,kasih sayang mummy buatkan untuk aisy...tapi apa yang aisy buat???aisy makan 1 sudu..lepastu langsung tutup mulut dan tepis mangkuk ,.....nasiblah mummy pegang kuat-kuat kalo tak komfem beterabur lassi mangga tu kat karpet

LIHATLAH BERJAYA MUMMY MENGHABISKAN LASSI MANGGO AISY


SAMPAILAH HATI AISY taknak makan lassi yang mummy buat...TAKNAKMEMBAZIR  &;SAYANGKAN LASSI YANG SEDAPTU mummypun perabihkanlah.licin mummy mamam LASSI yang sepatutnya aisy yang mamam..terima kasihlah sayang sebab berjaya buat mummy menambahkan berat badan....syabas son...mummy buatkan aisy oat+daing kisar+stok ayam+labu untuk sarapan aisy pengganti lassi mango tu..alhamdulilah memang aisy sgt gemarkan oat...habis licin aisy makan...

OAT+DAGING+LABU  bekpes aisy hrni


untuk lunch mummy buatkan SUP IKAN SALMON,LABU & BROKOLI makan dengan NASI BERAS SIAM yang mummy masak untuk aisy lembik sedikit dr nasi mummy dan babah...yang ni mummy tahu,aisy sangat sukakan salmon &sup...licin dan siap mummy tambahkan sup lagi sebab aisy mengamuk bila nasi habis...alhamdulilah....apa lagi jomlah tengok resipi SUP IKAN SALMON aisy harini...

SUP SALMON FISH+PUMPKIN+BROKOLI
BAHAN-BAHAN

IKAN SALMON (DIHIRIS NIPIS & DIBUANG TULANG

PUREE LABU
BROKOLI
HALIA DI HIRIS HALUS
STOK AYAM
SEDIKIT PATI IKN BILIS
TOMATO DICINCANG HALUS
BAWANG MERAH
BAWANG PUTIH DIHIRIS HALUS
MINYAK ZAITUN
REMPAH 4 SEKAWAN


CARA-CARA MASAK

PANASKAN KUALI TUMIS BWANG MERAH,PUTIH REMPAH 4 SEKAWAN DAN HALAI SMPAI WANGI..

MASUKKAN IKAN DAN STOK AYAM..

MASUKKAN LABU,TOMATO,BROKOLI DAN STOK IKAN BILIS..KACAU SEBATI..BIAR SMPAI MENDIDIH DAN SAYURAN LEMBUT..SEBELUM DIANGKAT DAN DIHIDANG DGN NASI PUTIH..


lepas aisy dah kenyang mummy ingat senanglah aisy nak tidur...mata aisy dah mengantuk sangat aisy boleh lagi tahan mata dan asyik nak main nak memanjat....babah aisy dahlah keje halfday harini..mummy asyik keluar masuk bilikje bawak aisy untuk tidurkan aisy..tapi aisy langsung tak tutup mata dan tidur.....penat sebab keje rumah 1 pun belum mummy buat...apalagi mummy nak mandi semua gara-gara aisy taknak tidur....tapikan babah balikje..babah hugs aisy terus aisy baringkan badan smabil pegang janggut babah ngan terus aisy lena...uhhhh!!!!senang nya babah tidurkan aisy yer????adakah perlu mummy memakai janggut untuk senang tidurkan aisy.????aisy..aisy..aisy...sungguh claver dan bertuah kamu son!!!!


AYAM MASAK SOS MENU LUNCH BABAH HRNI




KEKENYANGAN..."jomlah babah sleep biarlah mummy membebel sorang-sorang"































































































































































Comments

Popular posts from this blog

kelebihan surah yassin ayat 9.

ASSALAMUALAIKUM
Hari ni mommy nak share surah yang mommy selalu bacakan untuk hero-hero mommy sebelum tido dan semasa berada didalam kereta.Memang mommy akan bacakan semenjak Aisy baby lagi dan sampailah sekarang Aisy dah nak masuk 5 tahun usianya masih mommy amalkan untuk anak-anak mommy.Kadang-kadang Aisy tolong ingatkan"mommy,belum baca doalah"....almaklumlah faktor usia yang dah makin meningkat so,penyakit lupa tu selalu je datang melekat di dalam diri mommy ni kan...ok dekat bawah ni mommy kongsikan ayat-ayat pendek yang mommy baca untuk anak-anak syurga mommy Aisy dan Arryan manalah tau ada yang tak tau kebaikan nya boleh di amalkan selepas inikan..
 Sebelum tido mommy akan bacakan ayat kursi,surah al fatehah,doa tidur dan ayat dari surah yassin ayat 9 untuk aisy dan arryan. Bila berada didalam kereta selain ayat kursi dan doa naik kenderaan mommy juga akan bacakan ayat 9 dari surah yassin ini...mari kita tengok kebaikan ayat ini ye!!



BISMILLAH HIROHMANIROH HIM....




&quo…

jumlah kalori dalam makanan

ASSALAMUALAIKUM....
HARini mummmy nak share jumlah kalori yang terdapat didalam makanan harian kat malaysiani..makanan yang sokmo-sokmo kita nampak dan makan...disebabkan mummy berada dalam mode 48 kg minngu ni,banyak ilmu tentang pemakanan yang seimbang dan sihat mummy dok baca dan geoogle kat intenet...jumlah 2,3 blog yang menarik perhatian mummy..darkbatman.com & sususejat .com..banyak ilmu pemakanan ada kat sini tau....jom harini kita kira jumlah kalori yang kita amik harini....

Kategori:Kuih Muih 1. Kasui berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori
2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori
3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori
4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori
5. Popia goreng (satu) = 130 kalori
6. Popia basah (satu) = 95 kalori
7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori Kategori: Lauk Pauk 1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori
2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori
3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori
4. Ikan senangin masam manis berkuah (sepoton…

KELEBIHAN DOA NABI YUNUS

ASSALAMUALAIKUM.

harini mommy nak share doa NABI YUNUS yang mommy amalkan bersama-sama dua hero kesayangan mommy AISY & RAFAEL. mula -mula mommy amalkan masa mengandungkan abang Aisy,setiap hari baca untuk allah permudahkan urusan melahiran abang aisy.sampailah dalam bilik bersalin pun mommy amalkan..lepas abang aisy selamat dilahirkan dah jadi terbiasa pulak baca doa ni setiap hari lepas solat.sekarang alhamdulilah dah jadi rutin harian dan mommy amalkan bersama-sama anak soleh mommy aisy & rafael.

setiap kali nak keluar dalam kereta mommy akan bacakan juga untuk anak-anak soleh mommy..semoga allah permudahkan urusan mommy,babah sewaktu ditempat bekerja dan allah swt permudahkan urusan abang aisy & rafael di sekolah.

okies mari kita baca kelebihan doa nabi yunus ini ye!!

Fadhilat doa/tasbih Nabi Yunus a.s.  semasa terperangkap di dalam perut Ikan Nun.
Sabda Rasulullah SAW maksudnya : “Barangsiapa mempunyai apa-apa hajat, hendaklah ia berwuduk, kemudian sujud kepada Allah, s…