Skip to main content

BEST TAK JADI ANAK SULUNG????


KALI NI AKU TERPANGGIL NAK TULIS TENTANG BEST KER JADI ANAK SULUNG NI.....SEMUA NI BERDASARKAN PENGALAMAN SENDIRI COZ AKU NI ANAK SULUNG DARI 7 ORG ADIK BERADIK (6 ORG PEREMPUAN 1 LELAKI)..


aku NURUL HANIDA BT BURHAN...anak sulung kepada ENCIK BURHAN BIN SALLEHUDDIN & PUAN SITI ZALEHA BT HJ ABDUL JALIL...korang rasa best ker bila dilahirkan jadi anak sulung????pada akulah ade yg best & ade yg tak best langsung....(berdasarkan pengalaman aku sendiri)tapi aku bersyukur di lahirkan dan menjadi anak kepada MAK & ABAH akutu....oky mula2 aku nak cite ape yang bestnya jadi anak sulungni....
PADA AKULAH YG BEST NYA BILA JADI ANAK SULUNG....ANAK SULUNG NI DI SAYANG LBH SIKIT LEBIH2 MCM AKUNI LGLAH CUCU SULUNG SO AKU JD KE SAYANGAN TOK & WAN AKU...(tak bermakna apa yg aku nak dapat tahu)...LEPAS TU ANAK SULUNG NI TERLALU BERDIKARI....KIRANYA TAK MENYUSAHKAN ORG LAIN..(poyo je kau..hahaha)..ANAK SULUNG NI JUGA SELALUNYA GARANG...SO,ADIK2 AKAN TAKUT DENGAN ABANG @ KAKAK SULUNG DIA.....KIRANYA HORMAT & TAKUTLAH(eh!bukan kau selalu kena buli dengan adik2 kau ke...hahaha)LAGI APA YE????EM....MAK AKU SUKA BERCERITA APE2 MASALAH ATAU STORY MORY DENGAN AKU DULU....KIRANYA AKU AKAN TAHU DULU APE YG JADI....SEDIH KE @GEMBIRAKE SESUATU PERKARA TU...bestkannn.......TU JE YG ADA DLM PIKIRAN AKU SKANG TENTANG BEST BILA JADI ANAK SULUNG....kalo ada yg kurang korang tolong tambahkan..share2 idea dan pengalaman korang dengan aku....
OKY NI YG TAK BEST PLAK BILA JADI ANAK SULUNG NI....(mcm banyak je aku nak bg tahu hahaha)FIRST SKALI...ANAK SULUNG NI KENA JADI CTH PADA ADIK2 DIA....MCM AKU NI AKULAH CTH PADA ADIK2 AKU YG 6 ORG TU...(mmg dari kecik abah aku slalu ckp dgn aku,aku nilah cth pada adik2 aku)...ANAK SULUNG NI SELALUNYA SEMUA KENA USAHA SENDIRI....CTHNYA MASA AKU LEPAS SPM...NAK ISI BORANG MASUK UNIVERSITIPUN TAK PANDAI...SEBAB TAKDE SAPE NAK TLG TUNJUR AJAR...TERPAKSALAH USAHA SENDIRI....NI SKANG AKU NAK KAHWEN SO,TERPAKSA JUGAK AKU LAKUKAN SENDIRI..IYELAH AKU ORG PERTAMA YG KAHWIN DLM KELUARGA JADI TAK TAHU APA YG PATUT BELI ATAU TAK MASA MAJLIS KAHWIN....TANGGUNGJAWAB SI SULUNG NI JUGA BERAT....KENA JAGA & LINDUNGI ADIK2 DIA DARI APE2 SAJA@SERANGAN MUSUH..HAHAHA....
semua ni atas pengalaman aku sendiri....pada akulah...ANAK SULUNG KE,ANAK BONGSU KE...semua tu tak penting...yang penting dan yang pastinya SEMUA ANAK2 DI MUKA BUMI ALLAH NI ADA TANGGUNGJAWAB YG 1 & SAMA iaitu TANGGUNGJAWAB PADA KEDUA2 IBU BAPA MEREKA...BETUL TAK????KALO KORANG ANAK SULUNG MACAM AKU SUDIKANLAH SHARE IDEA & PENGALAMAN KORANG DENGAN AKU OKY...

Comments

Popular posts from this blog

kelebihan surah yassin ayat 9.

ASSALAMUALAIKUM Hari ni mommy nak share surah yang mommy selalu bacakan untuk hero-hero mommy sebelum tido dan semasa berada didalam kereta.Memang mommy akan bacakan semenjak Aisy baby lagi dan sampailah sekarang Aisy dah nak masuk 5 tahun usianya masih mommy amalkan untuk anak-anak mommy.Kadang-kadang Aisy tolong ingatkan"mommy,belum baca doalah"....almaklumlah faktor usia yang dah makin meningkat so,penyakit lupa tu selalu je datang melekat di dalam diri mommy ni kan...ok dekat bawah ni mommy kongsikan ayat-ayat pendek yang mommy baca untuk anak-anak syurga mommy Aisy dan Arryan manalah tau ada yang tak tau kebaikan nya boleh di amalkan selepas inikan..  Sebelum tido mommy akan bacakan ayat kursi,surah al fatehah,doa tidur dan ayat dari surah yassin ayat 9 untuk aisy dan arryan. Bila berada didalam kereta selain ayat kursi dan doa naik kenderaan mommy juga akan bacakan ayat 9 dari surah yassin ini...mari kita tengok kebaikan ayat ini ye!! BISMILLAH HIROHM

TAK MAU roti john LAGI!!

ASSALAMUALAIKUM... makan apa harini....masak atau beli tersedia di kedai jer??mummy...em...still berada dalam mood 48 kg lagi...harini mummy berjaya control nafsu makan mummy ni..alhamdulilah....taikan tu bila tengahari smpai petangjer..naik ke malam sblm pkl 7...mummy dah bedal ROTI JOHN...lepas kekenyangan membedal roti john barulah rasa bersalah kat perut & terpikir nak tengok kandungan kalori yang ada dalam roti john....nak tau berapa????adesss!!!1 hidangan roti john=570 kalori & 27 gram lemak..mak aih tingginyalah!!!dahlah mummy hanya perlukan 1600 kalori jer utk 1 hari..yelah sebab terlalu rajin bersenamkan tulah padahnya..uwaaaaa....TAKNAK MAKAN ROTI JOHN  lagi..PUNAH DIET MUMMY HARINILAH...jom kira kalori makanan mummy harini ye.... sarapan:jusmate 5 sahaja lunch : salad+telur 1biji+ayam bakar sedikit(bahagian isi )+air kos0ng=110+102(212 kalori) dinner(sblm pkl 8 mlm)rotijohn+sate 3 cucuk+air kosong=(675 kalori) senaman:sit up 30x+skipping 30x(akan terus berusaha

jumlah kalori dalam makanan

ASSALAMUALAIKUM.... HARini mummmy nak share jumlah kalori yang terdapat didalam makanan harian kat malaysiani..makanan yang sokmo-sokmo kita nampak dan makan...disebabkan mummy berada dalam mode 48 kg minngu ni,banyak ilmu tentang pemakanan yang seimbang dan sihat mummy dok baca dan geoogle kat intenet...jumlah 2,3 blog yang menarik perhatian mummy..darkbatman.com & sususejat .com..banyak ilmu pemakanan ada kat sini tau....jom harini kita kira jumlah kalori yang kita amik harini.... Kategori:Kuih Muih 1. Kasui berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori 2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori 3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori 4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori 5. Popia goreng (satu) = 130 kalori 6. Popia basah (satu) = 95 kalori 7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori Kategori: Lauk Pauk 1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori 2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori 3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori 4. Ikan senangin masam manis