Skip to main content

HAPPY FATHER DAY ABAH....





20 HB JUNE setiap tahun adalah hari bapa untuk semua lelaki dekat dunia ni yang bergelar ABAH,PAPA,AYAH,ABI,DADDY & BABAH....korang semua ada ayah tak???aku dah tentu ada..aku ada seorang lelaki yg kuat,gagah dlm hidup aku yang aku panggil ABAH sejak aku lahir kat dunia ni lagi...HARI NI SEMPENA HARI BAPA AKU NAK BUAT 1 KARANGAN BERTAJUK "ABAH SAYA gagah PERKASA mcm KLUANG MAN"khas untuk abah tersayang.hehehe
FIRST skali akunak kenalkan kat korang tentang abah aku...ABAH aku yg emsem+berani+gagah+kuat+rajin+baikhati+jujur+terbest+terbaik di dunia ini bernama BURHAN BIN SALLEHUDIN...lahir pada 13 JULAI 1961..tahun ni abah aku dah 49 thn..bermakna tahun depan abah dah 50 tahun....TUA????maybe pada umur jer...tapi pada aku...abah still muda+emsem+bergaya ala2 FAIZAL TAHIR....HEHEHE...kalo dari bollywood abah aku ni ala-ala AMITA BACHAN(pelakon hindustan tu)dah berumur tapi emsem+glamour+kuat dan disukai ramai....macam tu lah abah aku....
mesti korang tertanya kenapa aku tulis tajuk karangan akutu "ABAH SAYA GAGAH PERKASA MCM KLUANG MAN"sebabnya memangpun abah akutu kuat+gagah +perkasapun so aku aku rasa SUPER HERO yg sesuai dgn abah aku adalah KLUANG MAN....(cintailah buatan malaysia hehehe)lagipun nama abah aku tu BURHAN sama dgn nama KLUANG man...(aku selalu digelar anak kluang man time sekolah dulu)abah memang sorang abah yg sangat2 mengutamakan anak2 dan keluarga dari diri sendiri...
dulu masa aku kecik...mmg kehidupan kami sekeluarga sangat2 susah..abah sanggup susah payah kerja kuat untuk besarkan kami.. (7 N anak2 kluang man)bukan senang untuk menyara 9 mulut yg hanya abah seorang bekerje....semua abah kena tanggung sendiri tanpa bantuan sesiapa...kesian abah....waktu tu abah cuma ada motor...dengan motor tulah abah guna utk bekerje dan kegunaan harian...masa tu aku sekolah ddk asrama(form 1-form3)dgn moto cabuk tulah jugak abah dtg & amik aku dihostel....
macam2 kerja yg abah buat....semua nya abah lakukan untuk besarkan kami...untuk bagi kesenangan pada mak & kami adik beradik....siang abah kerja....malam pun abah kerja....sampai takde masa untuk abah berehat dirumah...kehidupan abah hanya untuk bekerja cari duit untuk kami anak2 dia....masa aku sekolah di temerloh...abah datang tgk aku di sekolah dari raub ke temerloh abah sanggup turun naik bas...em....mmg sedih kalo di ingat balik memori lama....kan best kalo masa tu abah dah ada keta jadi takdelah abah susah payah dulu nak kemana2 naik bas....
kalo korang nak tahu abah akuni sangat2 lah garang...(kecuali dgn ank bongsu yg ngader2 tu)abah tak suka org lawan cakap dia dan buat salah..apa yg abah suruh wajib dibuat tanpa ada ayat"kejaplah abah"kalo tidak komfem kena bebelan maut..hehehe....tapikan bila aku dah besar ni baru aku tahu kenapa abah garang dengan aku...sebabnya akuni degil+suka buat salah+melawan...tu yg abah marah...dan kalo abah tak bersikap garang dan tegas tentu semua anak2 dia takkan takutkan abah dan hormatkan abah....tapi walaupun sikap abah yg garang tu aku tahu abah sangat2 sayangkan aku dan adik2 walaupun abah tak pernah tunjuk & ucapkan pada kami....abah aku juga pandai masak...kalo abah masak kami komfem akn berebut nak makan sebab abah masak lebih sedap dari chef wan...hehehe..abah aku juga sangat rajin dan pemurah hati...sentiasa menolong org yg dlm kesusahan...
.
skang dalam umo yg nak genap 49 thun abah masih keje siang & malam untuk keluarga..walaupun dilarang abah tetap dengan sikap utamakan keluarga...abahlah penyelamat keluarga dan tonggak utama dalam keluarga aku....abah kami(7 N anak2 kluang man) nak ucapkan selamat hari bapa pada abah...kami sayang abah same mcm mak sayang abah...jasa dan pengorbanan abah pada kami tuhan jasa yg dapat balas...love u abah....abah memang hebat+kuat....kami bangga jadi anak abah..dan anak KLUANG MAN sebab abah adalah org yg paling kami sayang kat dunia ni...


Comments

Popular posts from this blog

kelebihan surah yassin ayat 9.

ASSALAMUALAIKUM Hari ni mommy nak share surah yang mommy selalu bacakan untuk hero-hero mommy sebelum tido dan semasa berada didalam kereta.Memang mommy akan bacakan semenjak Aisy baby lagi dan sampailah sekarang Aisy dah nak masuk 5 tahun usianya masih mommy amalkan untuk anak-anak mommy.Kadang-kadang Aisy tolong ingatkan"mommy,belum baca doalah"....almaklumlah faktor usia yang dah makin meningkat so,penyakit lupa tu selalu je datang melekat di dalam diri mommy ni kan...ok dekat bawah ni mommy kongsikan ayat-ayat pendek yang mommy baca untuk anak-anak syurga mommy Aisy dan Arryan manalah tau ada yang tak tau kebaikan nya boleh di amalkan selepas inikan..  Sebelum tido mommy akan bacakan ayat kursi,surah al fatehah,doa tidur dan ayat dari surah yassin ayat 9 untuk aisy dan arryan. Bila berada didalam kereta selain ayat kursi dan doa naik kenderaan mommy juga akan bacakan ayat 9 dari surah yassin ini...mari kita tengok kebaikan ayat ini ye!! BISMILLAH HIROHM

TAK MAU roti john LAGI!!

ASSALAMUALAIKUM... makan apa harini....masak atau beli tersedia di kedai jer??mummy...em...still berada dalam mood 48 kg lagi...harini mummy berjaya control nafsu makan mummy ni..alhamdulilah....taikan tu bila tengahari smpai petangjer..naik ke malam sblm pkl 7...mummy dah bedal ROTI JOHN...lepas kekenyangan membedal roti john barulah rasa bersalah kat perut & terpikir nak tengok kandungan kalori yang ada dalam roti john....nak tau berapa????adesss!!!1 hidangan roti john=570 kalori & 27 gram lemak..mak aih tingginyalah!!!dahlah mummy hanya perlukan 1600 kalori jer utk 1 hari..yelah sebab terlalu rajin bersenamkan tulah padahnya..uwaaaaa....TAKNAK MAKAN ROTI JOHN  lagi..PUNAH DIET MUMMY HARINILAH...jom kira kalori makanan mummy harini ye.... sarapan:jusmate 5 sahaja lunch : salad+telur 1biji+ayam bakar sedikit(bahagian isi )+air kos0ng=110+102(212 kalori) dinner(sblm pkl 8 mlm)rotijohn+sate 3 cucuk+air kosong=(675 kalori) senaman:sit up 30x+skipping 30x(akan terus berusaha

jumlah kalori dalam makanan

ASSALAMUALAIKUM.... HARini mummmy nak share jumlah kalori yang terdapat didalam makanan harian kat malaysiani..makanan yang sokmo-sokmo kita nampak dan makan...disebabkan mummy berada dalam mode 48 kg minngu ni,banyak ilmu tentang pemakanan yang seimbang dan sihat mummy dok baca dan geoogle kat intenet...jumlah 2,3 blog yang menarik perhatian mummy..darkbatman.com & sususejat .com..banyak ilmu pemakanan ada kat sini tau....jom harini kita kira jumlah kalori yang kita amik harini.... Kategori:Kuih Muih 1. Kasui berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori 2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori 3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori 4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori 5. Popia goreng (satu) = 130 kalori 6. Popia basah (satu) = 95 kalori 7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori Kategori: Lauk Pauk 1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori 2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori 3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori 4. Ikan senangin masam manis